Google Analytics on Googlen tarjoama ilmainen verkkoanalytiikan palvelu, joka seuraa ja raportoi verkkosivuston liikennettä. Se otettiin käyttöön marraskuussa 2005 sen jälkeen, kun Google oli ostanut sen edellisenä vuonna. Google Analytics auttaa käyttäjiään analysoimaan yksityiskohtaisesti verkkosivuston kävijöitä, kuten mistä he tulevat, miten he ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa ja kuinka usein he vierailevat sivustolla.
Google Analytics auttaa verkkosivujen kehittämisessä
Google Analytics voi tarjota käyttäjille arvokasta tietoa heidän verkkosivustostaan. Informaatio auttavaa yrityksiä tekemään tietoon perustuvia päätöksiä siitä, miten niiden verkkosivustoa voidaan parantaa suorituskyvyn parantamiseksi, esimerkiksi seuraavilla tavoilla tietojen käyttäminen sisällön tai verkkosivuston ulkoasun muuttamiseen. Esimerkiksi bitcoineja ostava käyttäjä toivoo selkeää ulkoasua ja sivustoa, josta löytyy kaikki oleellinen vaivattomasti ohjeista alkaen. Katso lisää täältä.
Ilmaisversiolla pääsee hyvin alkuun
Google Analyticsin käyttö ei ole monimutkaista, ja se voidaan tehdä muutamassa vaiheessa. Ilmaisen tilin rekisteröinnin jälkeen käyttäjät saavat HTML-koodin, joka heidän on lisättävä verkkosivujensa jokaiselle sivulle, jota he haluavat seurata. Kun tämä on tehty, he voivat aloittaa seurannan ja analysoivat verkkosivustonsa suorituskykyä. Google Analyticsiä voi käyttää sekä työpöytä- että mobiililaitteilla.
Google Analytics on ilmainen palvelu, mutta saatavilla on myös maksullisia premium-versioita, jotka on tarkoitettu suuremmille yrityksille, jotka tarvitsevat kehittyneempiä ominaisuuksia. Maksullinen versio tarjoaa lisää tietojen analysointi- ja raportointimahdollisuuksista sekä asiakastuen.
Google Analytics sopii myös pienyrittäjille
Kun yrityksen käytössä on Google Analytics, on tärkeää varmistaa, että kerätyt tiedot ovat ajan tasalla. Tämä voidaan tehdä tarkistamalla säännöllisesti kerättyjen tietojen oikeellisuus ja varmistamalla, että kaikki seurantakoodit ovat lisätty oikein verkkosivuston kaikille laskeutumissivuille. Näin yritykset saavat tarkan kuvan verkkosivustonsa suorituskyvystä, minkä ansiosta ne voivat tehdä seuraavia päätöksiä sisällön päivittäminen tai uusien kampanjoiden käynnistäminen.
Google Analytics on korvaamaton työkalu kaikenkokoisille yrityksille, jotka voivat maksimoida verkkoläsnäolonsa ja saada tietoa asiakkaidensa käyttäytymisestä. Yritysten on yhdistettävä oma tietämyksensä asiakkaiden käyttäytymisestä ja mieltymyksistä Google Analyticsin tarjoamiin tietoihin, jotta ne voivat hyödyntää verkkoläsnäoloaan parhaalla mahdollisella tavalla